Ny Covid-19 rapport fra House Oversight Committee

Lagt på d. 07/12-24


Udskriv


House Oversight Committee (officielt kaldet Committee on Oversight and Accountability) er en af de vigtigste stående komitéer i det amerikanske Repræsentanternes Hus. Dens primære opgave er at føre tilsyn med den føderale regering og sikre, at den fungerer effektivt, lovligt og transparent. Komitéen har en bred jurisdiktion og kan undersøge næsten alle områder af regeringens aktiviteter.

Derfor spiller komitéen en central rolle i det amerikanske demokrati, da det fungerer som en "vagthund", der holder den udøvende magt ansvarlig. Komitéen har magten til at indkalde vidner, kræve dokumenter og afholde høringer, hvilket gør den til et stærkt redskab for kontrol og balance mellem regeringsgrenene.

Komitéen har ikke magt til at håndhæve love eller tage direkte juridiske skridt. Komitéen kan indkalde vidner, kræve dokumenter, afholde høringer og offentliggøre rapporter for at skabe politisk pres og opmærksomhed om ulovligheder. Hvis der afdækkes alvorlige overtrædelser, kan HOC henvise sager til Justitsministeriet eller danne grundlag for impeachment-processer. Selvom HOC ikke selv kan handle, kan dens arbejde føre til politiske konsekvenser, offentlig opmærksomhed og ændringer i lovgivningen.

Denne komité har netop udgivet en rapport1 om sine fund angående Corona-tiden og hvad der lyn-hurtigt blev kaldt konspirations-teorier og sølvpapirshatte, viser sig at have været whistle-blowers.

Efter to års arbejde har den særlige underkomité for coronavirus-pandemien offentliggjort sin 520 sider lange slutrapport, der afslører betydelige fejl, korruption og manglende tilsyn fra både amerikanske og internationale institutioner under pandemien. Rapporten, som skal fungere som en køreplan for fremtidig pandemiberedskab, fremhæver en række alvorlige afsløringer om oprindelsen af COVID-19, forvaltningen af skatteydermidler, pandemipolitikker og konsekvenserne for samfundet.

COVID-19's oprindelse: Stammer fra et laboratorielæk i Wuhan
Rapporten afslører, at COVID-19 med stor sandsynlighed opstod fra et laboratorielæk på Wuhan Institute of Virology (WIV). Fem centrale argumenter underbygger denne teori:

  1. Virussens unikke biologiske egenskaber, som ikke findes i naturen.
  2. Data, der viser en enkelt introduktion til mennesker, hvilket er atypisk for pandemier.
  3. WIV’s historik med farlig gain-of-function-forskning under utilstrækkelige sikkerhedsforhold.
  4. COVID-lignende sygdomme blandt WIV-forskere allerede i efteråret 2019.
  5. Manglende beviser for en naturlig oprindelse trods omfattende undersøgelser.

Rapporten afslører også, at Dr. Anthony Fauci spillede en central rolle i at promovere fortællingen om en naturlig oprindelse gennem "The Proximal Origin of SARS-CoV-2," som blev brugt til at miskreditere laboratorielækage-teorien. Desuden blev EcoHealth Alliance, en organisation ledet af Dr. Peter Daszak, afsløret for at bruge amerikanske skatteydermidler på risikabel forskning i Wuhan. EcoHealth er nu under efterforskning af Justitsministeriet (DOJ).

Svindel og misbrug af skatteydermidler under COVID-19-pandemienUnder pandemien blev enorme summer af skatteydernes penge misbrugt, hvilket rapporten peger på som en af de mest alvorlige mangler i regeringens håndtering af COVID-19-relaterede hjælpepakker. Paycheck Protection Program (PPP), der blev oprettet for at støtte små virksomheder og hjælpe dem med at holde deres ansatte beskæftiget, blev udnyttet af svindlere i et omfang, der kostede skatteyderne mindst 64 milliarder dollars. Programmet var ligeledes designet til hurtige udbetalinger for at imødekomme akutte behov, men manglende kontrolmekanismer betød, at falske ansøgninger flød ind. Disse ansøgninger omfattede fabrikerede lønningslister og opdigtede virksomheder, hvilket gjorde det nemt for svindlere at få adgang til midler, der ellers skulle have hjulpet legitime virksomheder.

Danmark oprette lignende lønskompensationsordninger i forsøget på at stabilisere økonomien, hvilket gav virksomheder mulighed for at få dækket en stor del af lønnen til medarbejdere, der midlertidigt blev sendt hjem uden arbejde på grund af nedlukninger. Staten dækkede op til 75% af lønnen for funktionærer og 90% for timelønnede, dog med et fast loft pr. medarbejder. Danmark oplevede ligeledes et omfattende misbrug med fiktive hjemsendelser, hvor nogle virksomheder indberettede, at medarbejdere var sendt hjem uden arbejde og modtog kompensation for dem, mens de reelt fortsatte med at arbejde. Andre indberettede fiktive ansættelser for at modtage kompensation for personer, der aldrig reelt arbejdede i virksomheden. Nogle virksomheder overdrev antallet af hjemsendte medarbejdere eller lønniveauet for at modtage større kompensation end berettiget, og nogle virksomheder der senere viste sig ikke at være berettiget til kompensation, undlod at tilbagebetale beløbene, selvom det blev krævet. Ligeledes blev ordningerne misbrugt i kombinationer med hinanden - lønkompensation blandet andre hjælpepakker på en måde, der ikke var tilladt. Det var en dyr omgang med regeringens ubekymrede fumleri med fælleskassen.

Komitéen fandt at arbejdsløshedsordninger i USA blev endnu hårdere ramt af svindel da over 191 milliarder dollars blev stjålet gennem udnyttelse af svage systemer og identitetstyveri. Da pandemien pressede statslige og føderale systemer til det yderste, blev de nødt til at udbetale midler hurtigt for at hjælpe millioner af nyarbejdsløse amerikanere. Dette skabte grobund for kriminelle, der indsendte falske krav ved hjælp af stjålne personlige oplysninger. Resultatet var en katastrofal udhuling af de midler, der var tiltænkt sårbare borgere.

Small Business Administration (SBA), som administrerede flere hjælpeprogrammer, stod også over for betydelige problemer. På trods af deres ansvar for at overvåge distributionen af midler mistede SBA mindst 200 millioner dollars på grund af deres manglende evne til at gennemføre grundig kontrol og sikre effektive interne sikkerhedsforanstaltninger. Organisationens utilstrækkelige processer gjorde det muligt for svindlere at indsende gentagne eller falske ansøgninger uden at blive opdaget.

En væsentlig del af svindlen var transnational. Rapporten afslører, at mindst halvdelen af de tabte midler blev stjålet af internationale kriminelle grupper, hvilket understreger alvorlige svagheder i de amerikanske systemer, når det gælder om at beskytte skatteydernes penge mod udenlandske trusler. Dette problem fremhæver behovet for bedre samarbejde mellem regeringen og retshåndhævende myndigheder for at bekæmpe organiseret kriminalitet.

Rapporten konkluderer, at manglende koordinering mellem føderale og statslige myndigheder, kombineret med uforberedte tilsynsprocedurer, gjorde det muligt for svindlere at drage fordel af systemet. Dette svigt eksponerede ikke kun systemets sårbarheder, men resulterede også i et enormt tab af ressourcer, der kunne have været brugt til at hjælpe de mange amerikanere, der havde behov for støtte i en kritisk tid.

Det viser os, hvor uegnede de offentlige instanser er til at håndtere vores fællesøkonomi. Jo større regeringerne bliver, så mindre overblik findes der - det er endnu en alvorlig grund til at staterne kun skal forvalte de absolut minimale fællesinteresser.

Pandemipolitikker: Kaos og skadelig misinformation
Rapporten giver en skarp kritik af de pandemipolitikker, der blev implementeret under COVID-19-krisen, og fremhæver, hvordan kaotisk planlægning og skadelig misinformation underminerede offentlighedens tillid og forværrede krisens konsekvenser.

En af de mest fremtrædende kritikpunkter handler om social distancering. Anbefalingen om at holde "2 meters afstand" blev ifølge rapporten besluttet uden solid videnskabelig baggrund. Under lukkede vidneudsagn indrømmede Anthony Fauci, at denne vejledning "bare dukkede op" og ikke var baseret på robuste data. Alligevel blev denne anbefaling brugt som grundlag for omfattende restriktioner, herunder skolelukninger og nedlukning af små virksomheder. Det skabte ikke kun unødig økonomisk og social skade, men bidrog også til en stigende mistillid til myndighedernes evne til at træffe velbegrundede beslutninger.

Maskepåbudene var ligeledes en kilde til forvirring og mistillid. Offentlige sundhedsmyndigheder ændrede gentagne gange deres anbefalinger om maskers effektivitet uden at fremlægge klare videnskabelige data til at understøtte ændringerne. Dette resulterede i en udbredt opfattelse blandt offentligheden af, at maskepåbudene var mere politiske end videnskabelige, hvilket forværrede mistilliden til de officielle pandemiretningslinjer.

I Danmark indebar påbudene at man på restauranter skulle have maske på når man stod eller bevægede sig rundt i restauranten, og kunne tage den af når man sad. Ligesom man i siddeområder som kantiner skulle sidde forskudt og ikke overfor hinanden - selv udenfor skulle man gå i samme retning i parker, om søer osv, og der var udeområder med bænke der blev afspærret fordi det ansås som farligt at sidde ved siden af hinanden. Vanvittige politiske og uvidenskabelige tiltag, der skabte splid og fremmedgørelse af befolkningen.

Lockdowns var en anden politik, der fik alvorlige konsekvenser, både økonomisk og menneskeligt. Langvarige nedlukninger blev implementeret i et forsøg på at begrænse virussens spredning, men rapporten fremhæver, at de gjorde uforholdsmæssigt meget skade. De økonomiske konsekvenser var enorme, med titusindvis af virksomheder, der lukkede permanent, og en dramatisk stigning i arbejdsløsheden. Samtidig påvirkede nedlukningerne borgernes mentale og fysiske helbred negativt, især blandt børn og unge. Rapporten konkluderer, at myndighederne fejlede i at prioritere beskyttelsen af de mest sårbare grupper, mens de pålagde store dele af befolkningen restriktioner, der ofte ikke var videnskabeligt underbyggede.

Et særligt graverende eksempel på dårlig pandemihåndtering fremhæves i rapportens kritik af tidligere guvernør Andrew Cuomos politikker i New York. Hans beslutning om at lade COVID-positive patienter vende tilbage til plejehjem blev beskrevet som "medicinsk fejlbehandling" og førte til tusindvis af dødsfald blandt sårbare ældre. Ifølge rapporten forsøgte Cuomo aktivt at dække over konsekvenserne af sine beslutninger, hvilket resulterede i en henvisning til Justitsministeriet for mulig strafferetlig efterforskning.

Rapporten påpeger også, hvordan misinformation fra regeringen selv spillede en destruktiv rolle. Officielle embedsmænd spredte modstridende information og træf politiske beslutninger uden tilstrækkelig gennemsigtighed. Den føderale regering blev kritiseret for at demonisere alternative synspunkter, såsom brugen af off-label medicin (f.eks. Hydroxychloroquin og Ivermectin) og laboratorielækage-teorien. Biden-administrationen gik endda så langt som at presse sociale medieplatforme til at censurere visse typer COVID-19-relateret indhold. Rapporten fremhæver dette som et alvorligt brud på demokratiske principper og muligvis også forfatningsstridigt.

Alt i alt konkluderer rapporten, at pandemipolitikkerne blev implementeret på en kaotisk måde, ofte uden solid videnskabelig baggrund, hvilket forværrede både de økonomiske og menneskelige omkostninger. Den manglende gennemsigtighed og de gentagne tilfælde af misinformation underminerede ikke kun offentlighedens tillid, men gjorde også pandemien langt mere ødelæggende, end den behøvede at være.

Vacciner, behandlinger og fejltagelser
Rapporten maler et billede af en kaotisk videnskabelig proces bag udviklingen og implementeringen af COVID-19-vacciner, hvor mangel på klarhed og konsistens gjorde det vanskeligt for offentligheden og sundhedsprofessionelle at forstå og stole på beslutningerne. Mens vaccinerne blev udrullet som et mirakelmiddel, afslører rapporten, at processen var præget af fejlinformation, forhastede godkendelser og udeladelse af vigtig videnskabelig evidens.

En af de mest fremtrædende kritikpunkter er, hvordan vaccinesikkerhed og -effektivitet blev kommunikeret. Vaccinerne blev oprindeligt præsenteret som nøglen til at stoppe smitte og transmission af COVID-19. Men efterhånden som virkeligheden blev klar, stod det klart, at vaccinerne primært reducerede risikoen for alvorlig sygdom og død, mens de havde begrænset effekt på at forhindre spredning. Denne inkonsistens i kommunikationen skabte stor forvirring og mistillid blandt befolkningen.

Her har journalistikken bag rapporten, som de fleste andre, ikke kunnet finde hoved og hale i misinformationerne omkring vaccinerne. Videnskaben bag vaccinen er så kaotisk, hvilket også er gældende for observationerne bag både effektivitet og skadende effekter i vaccinen. Sandheden er, at vaccinen forårsager alverdens lidelser hos selv unge mennesker, som absolut ingen værdi fik af vaccinen.

Fejlbehandlinger og mangelfuld håndtering af vaccineskader har yderligere forværret situationen. Rapporteringssystemer som Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS) blev afsløret som både ineffektive og misvisende. Borgere, der oplevede alvorlige bivirkninger, fandt processen med at rapportere og få behandlet deres tilfælde kaotisk og ofte uden klare svar fra myndighederne. Dette svigt bidrog til en voksende bekymring over, at alvorlige bivirkninger, herunder sjældne, men livstruende tilstande som myocarditis og blodpropper, ikke blev anerkendt eller behandlet med tilstrækkelig omhu.

Rapporten påpeger også, at vaccinegodkendelserne blev hastet igennem uden tilstrækkelig videnskabelig vurdering. Advarsler fra førende forskere om faren ved at fremskynde godkendelser blev tilsidesat for at imødekomme politiske tidslinjer. Denne hastværk underminerede både vaccineprogrammets troværdighed og offentlighedens tillid. Samtidig blev vaccineskade-erstatningssystemer kritiseret for at være langsomme og ineffektive, hvilket efterlod mange berørte uden klare løsninger.

Et af de mest bekymrende elementer var den systematiske underkendelse af naturlig immunitet. Videnskabelige studier viste tidligt, at tidligere infektion med COVID-19 gav betydelig beskyttelse mod geninfektion, men offentlige sundhedsmyndigheder valgte konsekvent at ignorere denne viden i deres politikker. Rapporten fremhæver, at denne udeladelse ikke blot var en videnskabelig fejltagelse, men også et bevidst forsøg på at fremme vaccinationsprogrammet uden at tage højde for den beskyttelse, mange allerede havde opnået naturligt. Denne tilgang blev set som en form for manipulation, der yderligere underminerede troværdigheden af myndighedernes sundhedsanbefalinger.

Samlet set fremhæver rapporten et kaotisk billede af, hvordan videnskaben bag vaccinerne blev håndteret. Overhastede beslutninger, manglende gennemsigtighed og en uvilje til at anerkende naturlig immunitet har efterladt en arv af mistillid og frustration. I stedet for at samle befolkningen omkring et fælles mål, skabte denne tilgang splittelse og efterlod mange med spørgsmål, som myndighederne stadig ikke har besvaret tilfredsstillende.

På "World Council For Health Denmark" har Jeanne A. Rungby, Speciallæge i otorhinolaryngologi skrevet en artikel, hvori hun gennemgår Lars Boje Mathiesens spørgsmål i folketingssalen til sundhedsminister Sophie Løhde2.

Her er en kort opsumemring af spørgsmålene.

Blev danskerne korrekt informeret om effekterne af covid-19-vaccinerne? Lars Boje konkluderer at danskerne ikke blev korrekt informeret, da undersøgelser allerede i 2021 viste, at effekten aftog efter seks måneder og blev negativ. Myndighederne undlod at kommunikere dette rettidigt, hvilket er en alvorlig forsømmelse. Sophie Løhde mener at sundhedsmyndighederne har orienteret befolkningen rettidigt og evidensbaseret om vaccinernes effekt. Kommunikationen blev løbende tilpasset den aktuelle viden. Jeanne Rungby mener, at dette er ukorrekt. Hun henviser til, at et studie fra Seruminstituttet i december 2021 viste, at effekten af mRNA-vaccinerne blev negativ efter seks måneder. Denne alvorlige information blev ikke kommunikeret til befolkningen, hvilket især er kritisabelt, da unge blev presset til at tage vaccinen på trods af denne viden.

Var det rimeligt, at unge mennesker blev presset til at tage vaccinen, når deres risiko for alvorlig sygdom var lav? Lars Boje pointerer at udtalelser som at de unge "lever livet farligt" udgjorde et unødigt og uansvarligt pres på unge raske mennesker, som myndighederne vidste havde lav risiko for alvorlig sygdom. Sophie Løhde gentog nærmet ordret at sundhedsmyndighederne informerede ud fra den bedste viden på daværende tidspunkt og opdaterede løbende kommunikationen. Jeanne Rungby kritiserer retorikken om, at uvaccinerede unge "lever livet farligt". Det var ifølge hende et hårdt og unødvendigt pres, som ikke var baseret på reelle risici for unge raske mennesker. Desuden blev den potentielle negative effekt af vaccinerne ikke kommunikeret.

Blev borgerne korrekt informeret om skiftet i vaccinefremstillingsprocessen og de potentielle risici? Lars Boje gennemgår at myndighederne undlod at informere om ændringerne, og proces 2-vaccinerne var mere urene og indeholdt potentielt skadelige stoffer som syntetisk DNA, hvilket underminerede borgernes mulighed for et informeret samtykke. Sophie Løhde afviste, at der var evidens for, at skiftet mellem proces 1 og proces 2 udgjorde en risiko, og understregede, at sandsynligheden for farlige DNA-rester var lav. Jeanne Rungbys påpeger, at proces 2 var mindre ren og indeholdt syntetisk DNA, SV40-sekvenser og endotoksiner, som kan være sundhedsskadelige. Hun kritiserer, at borgerne ikke blev informeret om disse ændringer, hvilket underminerede muligheden for informeret samtykke.

Gør myndighederne nok for de personer, der har oplevet bivirkninger efter covid-19-vaccinerne? Lars Boje tilkendegiver at myndighederne undervurderer og negligerer alvorlige bivirkninger. Mange borgere med bivirkninger får ikke tilstrækkelig støtte eller udredning, hvilket er utilfredsstillende. Sophie Løhde mener at bivirkningerne er generelt milde og moderate. Alvorlige bivirkninger er sjældne, og borgere har ret til udredning gennem almen praksis. Jeanne Rungbys mener, at myndighederne undervurderer alvoren af bivirkninger og henviser til internationale data, der dokumenterer alvorlige bivirkninger og tidlige dødsfald. Hun kritiserer, at mange ikke får den nødvendige støtte og udredning.
Er de data, som sundhedsmyndighederne bruger, troværdige og videnskabeligt valide? Lars Boje ponterer at ministerens henvisning var misvisende, da undersøgelsen sammenlignede med tidligere vaccinerede grupper i negativ fase og ikke med uvaccinerede. Dette manipulerer data til at fremstille vaccinen i et bedre lys. Sophie Løhde henviste til en undersøgelse, der viste 58% relativ effekt mod alvorlig sygdom og 75% effekt mod dødsfald. Jeanne Rungby kritiserer undersøgelsen for at være manipulerende, da den sammenligner med grupper, der allerede var i negativ effektfase (4+ doser), frem for uvaccinerede. Hun kalder det datamanipulation designet til at understøtte politiske beslutninger.

Har myndighederne taget DNA-rester og SV40-sekvenser i vaccinerne alvorligt? Lars Bojes mener at ministeren ignorerede videnskabelige advarsler og forskning, som pegede på alvorlige risici ved DNA-rester, herunder risikoen for cancer, hvilket er uansvarligt. Sophie Løhde afviste, at DNA-rester udgjorde en risiko for mennesker, og betegnede faren som usandsynlig og hypotetisk. JeanneRungby afviser dette og henviser til ny forskning, der dokumenterer DNA-integration i humane celler og risikoen for cancer. Hun kritiserer, at ministeren ignorerer advarsler fra både nationale og internationale eksperter.

Findes der placebokontrollerede studier for proces 2 af vaccinerne? Lars Boje poitnerer at der ingen placebokontrollerede studier findes for proces 2, hvilket underminerer dokumentationen for vaccinernes sikkerhed og effekt. Sophie Løhde svarede ikke direkte på spørgsmålet, men understregede, at der ikke var evidens for skadelig effekt. Jeanne Rungby fremhæver, at sådanne studier ikke findes, hvilket udgør en alvorlig mangel i dokumentationen og underminerer sikkerheden ved proces 2.

Blev befolkningen korrekt informeret om Pfizers egne data, der dokumenterede tidlige dødsfald og alvorlige bivirkninger? Lars Boje mener at myndighederne undlod at informere om disse alarmerende data, selvom de viste betydelige bivirkninger tidligt i vaccineudrulningen. Sophie Løhde nævnte ikke specifikt Pfizer-data, men fastholdt, at myndighedernes kommunikation var baseret på evidens. Jeanne Rungby fremhæver, at Pfizer-data allerede tidligt viste 1223 dødsfald og myokarditis. Disse data blev ifølge hende ignoreret af myndighederne, selv da vacciner blev givet til unge.

Har ministeren taget advarsler fra internationale forskergrupper alvorligt? Lars Boje påpeger at ministeren ignorerede væsentlige advarsler fra internationale forskere og læger, som burde have ført til en pause i brugen af RNA-baserede vacciner. Sophie Løhde afviste, at der var evidens for alvorlige risici ved vaccinerne, og betegnede det som misinformation. Jeanne Rungby kritiserer, at ministeren ignorerer advarsler fra NORTH Group og andre forskere, som dokumenterer alvorlige risici ved RNA-vaccinerne. Hun mener, at dette er uansvarligt.

Har politiske prioriteringer påvirket sundhedsmyndighedernes kommunikation? Lars Boje pointerer at politiske mål og tidspres blev prioriteret over videnskabelig objektivitet, hvilket resulterede i uansvarlige anbefalinger og manipuleret kommunikation. Sophie Løhde fastholdt, at myndighederne kommunikerede ud fra den bedste tilgængelige viden. Jeanne Rungby mener, at politiske mål og tidspres har skadet videnskabelig objektivitet og resulteret i manipuleret kommunikation til befolkningen.

Som du ser, er de danske myndigheder ikke kommet videre og vedholder deres ikke blot misinformation men disinformation. Sofie Løhde er i strid både med dagens viden, og med House Oversigt Committee's rapport. Tilbage til den rapport.

Samfundsmæssige konsekvenser: Historisk læringstab og psykiske problemer
Rapporten fremhæver de dybtgående samfundsmæssige konsekvenser af pandemiens restriktioner, især de beslutninger, der førte til langvarige skolelukninger og isolering af børn og unge. Disse beslutninger har efterladt et varigt mærke på en hel generation og afsløret alvorlige svagheder i den måde, regeringen håndterede balancen mellem folkesundhed og social trivsel.

En af de mest slående konsekvenser var det historiske læringstab, som elever oplevede på grund af skolelukninger. Selvom videnskaben tidligt indikerede, at børn ikke bidrog væsentligt til spredningen af COVID-19 og sjældent udviklede alvorlig sygdom, blev skoler alligevel holdt lukket i længere perioder. Dette resulterede i et markant fald i akademiske præstationer, som har sat elever flere år tilbage. Standardiserede testresultater viser, at elever mistede årtiers værd af akademisk fremgang, især inden for fag som matematik og læsning. Mindre privilegerede elever og børn fra lavindkomstfamilier blev ramt hårdest, hvilket har forværret eksisterende uligheder i uddannelsessystemet.

Skolelukningerne havde også alvorlige konsekvenser for børns og unges mentale og fysiske sundhed. Rapporten fremhæver en dramatisk stigning i psykiske problemer, herunder angst, depression og isolation, som blev forstærket af manglen på social interaktion og struktureret læring. Selvmordsforsøg blandt teenagepiger steg med 51 %, hvilket illustrerer omfanget af krisen. Mange børn led også under manglende adgang til skolemåltider, sport og fritidsaktiviteter, hvilket påvirkede deres fysiske velbefindende negativt.

En væsentlig del af problemet lå i, hvordan beslutninger om skolelukninger blev truffet. Rapporten afslører, at Centers for Disease Control and Prevention (CDC) brød med tidligere praksis ved at tillade den politiske lærerforening American Federation of Teachers (AFT) at påvirke deres videnskabelige retningslinjer for genåbning af skoler. AFT fik endda lov til at foreslå specifikke formuleringer og ændringer i CDC’s anbefalinger, hvilket forlængede skolelukninger unødigt. Dette politiske indgreb underminerede tilliden til de retningslinjer, der blev præsenteret som videnskabeligt funderede.

Rapporten kritiserer også manglen på prioritering af børn og unge i pandemistrategien. I stedet for at fokusere på at beskytte sårbare grupper, som ældre og immunkompromitterede, blev der indført brede restriktioner, der unødigt begrænsede børn og unges liv. Langvarige skolelukninger blev opretholdt uden evidens for, at de reducerede smittespredning væsentligt, og med meget lidt overvejelse af de langsigtede konsekvenser.

Langtidsvirkningerne af disse beslutninger er alarmerende. Udover de akademiske tab og mentale sundhedsproblemer står mange børn og unge over for en fremtid, hvor de er dårligere forberedt på videre uddannelse og arbejdsmarkedet. Rapporten advarer om, at de psykologiske og sociale skader vil tage årtier at rette op på, og at samfundet som helhed vil betale prisen for disse fejltagelser.

Samlet set konkluderer rapporten, at beslutningerne omkring skolelukninger og restriktioner for børn og unge blev truffet uden den nødvendige videnskabelige evidens og uden tilstrækkelig hensyntagen til deres langsigtede konsekvenser. Resultatet er en generation, der er blevet ladt i stikken i en krise, der kunne have været håndteret langt mere hensigtsmæssigt.

Obstruktion og korruption
Rapporten fremhæver omfattende obstruktion og korruption fra både offentlige myndigheder og private aktører, der aktivt modarbejdede undersøgelsen af pandemihåndteringen og skjulte væsentlige oplysninger fra offentligheden. Disse handlinger underminerede ikke blot tilliden til regeringen og sundhedsmyndighederne, men skabte også alvorlige forhindringer for at få en fuld forståelse af pandemiens forløb og beslutningsprocesser.

En af de mest alvorlige anklager er rettet mod det amerikanske sundhedsministerium, Department of Health and Human Services (HHS), under Biden-administrationen. Rapporten afslører, at HHS bevidst forsøgte at forsinke og forvirre undersøgelsen ved at tilbageholde dokumenter og give upræcise eller mangelfulde svar på forespørgsler fra kongressen. Denne praksis omfattede blandt andet bevidst underfinansiering af de enheder inden for HHS, der var ansvarlige for at håndtere lovgivningsmæssige anmodninger. Disse handlinger blev set som et forsøg på at beskytte højtstående embedsmænd mod offentlig kritik og juridisk ansvar.

EcoHealth Alliance, en privat organisation ledet af Dr. Peter Daszak, bliver også stærkt kritiseret i rapporten. EcoHealth, der var ansvarlig for at distribuere amerikanske forskningsmidler til laboratorier som Wuhan Institute of Virology, forsøgte aktivt at obstruere undersøgelsen. Organisationen leverede ofte kun offentligt tilgængelige oplysninger og reducerede tempoet i deres svar på forespørgsler. Endnu værre, EcoHealth manipulerede dokumenter, inden de blev delt med myndighederne, hvilket skabte yderligere forvirring om deres rolle i finansieringen af gain-of-function-forskning i Wuhan.

En anden alvorlig afsløring involverer Dr. David Morens, en højtstående rådgiver for Dr. Anthony Fauci. Ifølge rapporten slettede Dr. Morens føderale COVID-19-dokumenter, hvilket var et direkte brud på reglerne for opbevaring af offentlige dokumenter. Han delte også fortrolige oplysninger om NIH’s tilskudsprocesser med EcoHealths ledelse, hvilket ifølge rapporten kan have påvirket den måde, midler blev distribueret på under pandemien. Hans handlinger underminerede ikke blot gennemsigtigheden, men gav også indtryk af en tæt forbindelse mellem offentlige embedsmænd og private aktører med potentielle interessekonflikter.

New Yorks regering under både tidligere guvernør Andrew Cuomo og den nuværende guvernør Kathy Hochul står også over for alvorlige beskyldninger. Under pandemien tilbageholdt New Yorks ledelse tusindvis af dokumenter, der kunne have kastet lys over beslutninger, såsom Cuomos omstridte politik om at returnere COVID-positive patienter til plejehjem. Dokumenter blev ifølge rapporten unødigt redigeret, og juridiske privilegiekrav blev brugt som påskud for at skjule væsentlige oplysninger. Disse handlinger blev opfattet som forsøg på at dække over fejl, der førte til tusindvis af dødsfald blandt sårbare ældre borgere.

Rapporten konkluderer, at denne obstruktion og korruption ikke kun var et spørgsmål om dårlig forvaltning, men et bevidst forsøg på at skjule fejl, beskytte magtfulde aktører og undgå ansvar. Ved at tilbageholde vigtige oplysninger forhindrede de involverede parter en fuld opklaring af pandemihåndteringen og skadede offentlighedens tillid til de institutioner, der skulle beskytte dem under en af de mest alvorlige sundhedskriser i moderne tid.

Det er med stor skuffelse der cementerer mistilliden til at kunne stole på de medborgere vi har betroet det vigtige embede at beskytte os, også når det virkelig gælder, at jeg erkender at den danske regering består af uinteresserede, måske mentalt underbemidlede borgere, der vedholder strudsementaliteten og fornægter virkeligheden. Hvor er evnen og viljen til at være en regering af folket for folket?

Det synes at konsekvenser for regeringens mishandling under Corona kan have lange udsiger - om der overhovedet bliver nogle konsekvenser for det. I USA er det en anden situation, da Trump, der ikke er som politikere er flest, har indsat Rober Kennedy Jr. som sundhedsminister.

Robert F. Kennedy Jr. argumenterede lørdag for, at den kommende Trump-administration bør "handle hurtigt" for at gennemføre massive ændringer hos National Institutes of Health, herunder at udskifte op til 600 personer i den føderale myndighed.

"Vi skal handle hurtigt, og vi vil have de mennesker på plads den 20. januar, så den 21. januar vil 600 personer gå ind på kontorer hos NIH, og 600 personer vil forlade dem", sagde Kennedy under en optræden ved Genius Network Annual Event i Scottsdale, Arizona.

Demokraten, der er blevet en allieret af Donald Trump, har længe hævdet, at de føderale sundhedsmyndigheder er blevet "kapret" af medicinalindustrien, som de burde regulere, og han sammenligner det med "korruption", der har haft en negativ indflydelse på amerikanernes sundhed og sikkerhed.

Den 70-årige Kennedy nævnte under Genius Network-eventen, at han arbejder på at rejse 10 millioner dollars inden Trump bliver indsat som præsident, for at hjælpe med at besætte nøgleposter i Sundheds- og Socialministeriet, ifølge ABC News.3

Alt i alt ses, at det, der blev nedgjort som konspirations-teorierer og sølvpapirshatte, det var i virkeligheden information der hurtigt bredte sig fra ikke-regerindssyrede fagpersoner til en befolkning der ikke var så naive, føjgelige og uinteresserede som regeringerne havde håbet på. Det er en ekstremt vigtig lærdom for fremtiden. Der ligger et håb og en trøst i, at der er en bevægelse uafhængig af offentlige instanser og medier, som hurtigt og præcist kommunikerer ud til befolkningen. Jeg selv læste og skrev i corna-perioden nærmest dag og nat, og det er nu blevet lettere at se for selv skeptikkere, igennem offentlige rapporter som denne gennemgået her, at informationerne er korrekte. Vi er nødt til at lytte til hinanden istedet for at forbande og nedgøre politisk-ukorrekte informationer. Det har vist sig at være afgørende viden og information, og det, at vi har mennesker omkring os, der tør sætte ry, forhold, familier m.v. på spil for at informere, det udtrykker dyb omsorg og kærlighed som ikke findes i de offentlige instanser. Politiske grafer og regneark er ikke selverklærede sandheder - det har vist sig også at være fake-news!

Referencer1 "FINAL REPORT: COVID Select Concludes 2-Year Investigation, Issues 500+ Page Final Report on Lessons Learned and the Path Forward", Committee On Oversight, d. 02-12-2024
2 "Sundhedsminister Sophie Løhde i krydsild om Covid-19 vaccinerne", World Council For Health Denmark, d. 05-12-2024
3 "RFK Jr. suggests 600 people from the National Institutes of Health will be fired on day one of Trump’s second term", New York Post, d. 11-11-2024


Debat: Ny Covid-19 rapport fra House Oversight Committee

Skriv kommentar

Navn*
E-mail* (vises ikke)
Kommentar*

Relaterede nyhedsblogs

Corona [83]; Fake News [12]; Vaccine [87];

Flere nyhedsblogs fra 2024

- Iran truer Israel og sharia tager fart i Syrien [23-12-24]
- Eliten forsøger at kapre Guds planer [23-12-24]
- Den jødiske nye verdensorden [18-12-24]
- Verden på bristepunktet - en tændstik fra kaos [14-12-24]
- Syriens jihadistiske oprørere [10-12-24]
- Al-Qaeda-tilknyttede oprørere: Al-Aqsa og Mekka er næste mål [09-12-24]
- Paven og hans palæstinensiske Jesus. [09-12-24]
- Israel Flytter Fronten til Syrien [08-12-24]
- Assads regime er faldet, oprørerne sejrer i Damaskus [08-12-24]
- Ny Covid-19 rapport fra House Oversight Committee [07-12-24]
- Fra Hama til Magog: Konflikten, der ændrer regionen [06-12-24]
- Gud ødelægger videnskabens formål [03-12-24]
- Dramatisk udvikling i Syrien - muslim rejser sig imod muslim [01-12-24]
- Den hemmelige atomby under Grønlands is [28-11-24]
- Israel og Libanon i skrøbelig "våbenhvile" [27-11-24]
- Øgede spændinger i Europa og forberedelser på en mulig krig [20-11-24]
- COP29 - klima-retfærdighed NU! [16-11-24]
- Demokraternes svære selvransagelse [10-11-24]
- Antisemitisk Vold Ryster Amsterdam [09-11-24]
- Når venstrefløjen taber [08-11-24]
- Israel har Angrebet Iran [26-10-24]
- Nordkoreas atomtrussel øges med Russisk ægteskab [22-10-24]
- Iran mod Israel - spionage, terror og mordforsøg [21-10-24]
- Palæstinensiske Aktivister Opfordrer til Oprør mod Vesten [19-10-24]
- Hamas-leder Yahya Sinwar er død [18-10-24]
- Sandheden om Hamas og Palæstina [13-10-24]
- Israels angreb på Hizbollah og planer mod Iran øger spændingerne [10-10-24]
- Årsdagen for islams krig mod Israel [07-10-24]
- Israels modsvar venter og Iran kæmper med frygten [06-10-24]
- En opfølgning på Irans angreb [02-10-24]
- Iran har angrebet Israel [01-10-24]
- Israelske soldater på jorden i Libanon [01-10-24]
- Terrorister i krise - Libanon, Yemen og Syrien rammes af israelske angreb [29-09-24]
- Hezbollah er i knæ - alle ledere er elimineret [27-09-24]
- Danmarks Statsminister - en rød klud i hovedet på Rusland [26-09-24]
- Israel fortsætter angreb i Libanon, mens våbenhvile drøftes [26-09-24]
- Historien om Libanons fald for Islam [25-09-24]
- Hezbollah kører nu på halv kraft [24-09-24]
- Israels luftangreb over Libanon [23-09-24]
- Klimastudie viser 25 grader varmere før menneskeheden [22-09-24]
- Om det palæstinensiske nationalcharter [21-09-24]
- Hezbollahs selvbedrag og storhedsvanvid [20-09-24]
- 124 lande imod, 14 for og 43 ligeglade med Israel [19-09-24]
- Flere eksplosioner i hænderne på Hezbollah [18-09-24]
- Massivt cyberangreb mod Hezbollah [17-09-24]
- Krig mod krypterede beskedtejenester [03-09-24]
- Kennedy og CNN? støtter Trump [24-08-24]
- WHO's helsediktatur synes at være i gang [14-08-24]
- Libanon i eskalerende krise [04-08-24]
- Olympiade-ceremonien, 2024 [02-08-24]
- Israelsk luftangreb i Yemen: Operation "Long Arm" Rammer Hodeidah [21-07-24]
- Trump, døds-slaget til den globale orden? [17-07-24]
- Attentatforsøg på Trump [14-07-24]
- Elitens søgen og længsel efter "Disease X" [11-07-24]
- Okkultisme i menigheden: eksempler og metoder [09-07-24]
- Klima-alarmisme: Alle lande opvarmes hurtigere end deres naboer [06-07-24]
- Libanon tilhører Israel [04-07-24]
- Nedtælling til krig mod Hizbollah [23-06-24]
- Venstrefløjens sorg over Israels gidselbefrielse [15-06-24]
- Profeti om jødeforfølgelse materialiseret [12-06-24]
- Koranen: Israel tilhører jøderne [09-06-24]
- #45 Rafah, Philadelphi-korridoren og Jabaliya-lejren [30-05-24]
- Krigstrommerne mod Taiwan buldrer [27-05-24]
- Vejen til et globalt Kalifat [26-05-24]
- Irans præsident og udenrigsminister er døde i helikopterstyrt [20-05-24]
- Palæstinensisk Modstand og Historiske Fredsforslag [18-05-24]
- AstraZeneca indrømmer trombose med trombocytopeni-syndrom [12-05-24]
- Euro freak vision 2024 [12-05-24]
- Irans "mange bål" imod den frie verden [10-05-24]
- Haldanes Dilemma [09-05-24]
- Palæstinensernes Indvirkning på Sikkerhed og Politik i Mellemøsten [05-05-24]
- Påske, Iran og vand som blod [21-04-24]
- Irans ambassade og retalierings ping-pong - tester eliten Gud? [19-04-24]
- #44 Endetidens alliancer formes [16-04-24]
- #43 Israel forrådt og Irans kiksede angreb. [16-04-24]
- Fem myter om konflikten mellem Israel og Iran afmystificeret [14-04-24]
- Israels forsvarsstyrker: Iran affyrede 200 droner og missiler [14-04-24]
- Club of Romes grænser for vækst [11-04-24]
- Et kik ind i fremtiden [07-04-24]
- Påskens ubegribelige budskab [01-04-24]
- Europa i en før-krigstid [31-03-24]
- Verden forbereder sig på krig [29-03-24]
- Er videnskab en modsætning til Gud? [21-03-24]
- Fri vilje, en illusion? [16-03-24]
- Canada nærmer sig religionsforbud [08-03-24]
- Verden forbereder sig fortsat på trængsel [24-02-24]
- Rusland truer Norge over Svalbard [20-02-24]
- Frihed, forbud og længsel efter retfærdighed [17-02-24]
- CBDC betalingskort i Tyskland [14-02-24]
- Kunstige følelser - livsånde til dyrets billede [13-02-24]
- Morgenkaffe og økocid [28-01-24]
- Davos, djævelen og shamanen [20-01-24]