Hvordan skal vi forholde os til roadpricing? Jeg læste denne artikel fra Politiken, som egentlig viser ganske klart at man må stille sig imod. V og K er lune på konceptet, og siger følgende:
“ | Venstre ser en mulighed for også at bruge nye vejafgifter til at skaffe flere penge til de forestående milliardinvesteringer i kollektiv trafik, bedre veje og mere intelligent trafikstyring...Skattestoppet betyder ganske vist, at alle pengene fra en ny vejafgift skal bruges til at nedsætte andre afgifter som registreringsafgift, vægtafgift eller benzinafgift. Men det gælder kun de afgifter, som danskere betaler. »De penge, der kommer ind fra udlændinge, vil være nye penge, som vi kan vælge at bruge til trafikinvesteringer«, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Politiken. | ” |
Smart. Pengene fra os i Danmark, skal underforstået bruges til at sænke priserne på vægt-/grøn afgift, og på nye biler, mens pengene fra udlændingenes brug af Danske veje kan bruges til andre ting.
Det vil betyde at folk som kører på bestemte tidspunkter, eller kører langt for at komme på arbejde, vil betale for andres nedsatte afgifter. Man kan argumentere for at projektet er godt i forbindelse med at afhjælpe trafikal "overbefolkning". Det kan lyde fornuftigt nok, selvom omgivelserne heller ikke kunne bære en folkevandring over i den kollektive trafik. Men der er også en anden tone i kampagnen. K kommer med en udfordring til Dansk Folkeparti, der ganske fornuftigt er imod dette koncept:
“ | De konservative opfordrer DF til at komme med andre ideer til at nedbringe CO2-udslippet fra transport. | ” |
Når man blander CO2 ind i sagen, så er der kun én mulighed, og det er at al transport bliver dyrere. Al snak om at vejafgiften skal sænke andre afgifter, vil kun give sig tik kende i en ganske lille lettelse, mens den tunge del af budgettet vil gives til dem, der vil nævne de tre magiske ord "CO2", "menneskeskabt" og "global opvarmning". Sandheden er, at som CO2 kvoter ikke ændrer på mængden af CO2 udslip, men blot flytter forbruget fra de fattige til de rige, således vil det også være med vejafgifter og CO2. Det vil ikke nedsætte CO2 udslippet, men blot gøre alt dyrere.
Mogens Fosgerau, seniorforsker fra DTU siger:
“ | Roadpricing er det logiske svar på trængselsproblemerne. Men det er ikke et oplagt instrument til at opnå CO2-besparelser...Sådan en model vil ændre trafikmønstrene og give en kæmpe økonomisk gevinst for Danmark, men det vil ikke nødvendigvis minimere bilkørslen og CO2-udslippet1 | ” |
En kæmpe økonomisk gevinst for Danmark (staten), men ikke som de Konservative siger, en løsning på transportmæssig CO2 udslip. Papegøjerne inde på Christiansborg, har lært at pynte på sit politiske budskab - ikke ved at sige "poppe vil ha' sukker", men "vi vil sænke CO2 udslippet". CO2 er og bliver et buzzword i flere og flere sager. Konceptet er ikke andet end verdensordnens metode til at kontrollere, påtvinge økonomisk åg og at tage kontrol over land, vand og luft i denne verden.
Roadpricing er et redskab til at kontrollere os, som et barn i en kravlegård. Hvor og hvornår kan vi køre? Og i overvågningshenseende: hvor og hvornår har vi kørt.
1 "Roadpricing ej optimalt for klima", TV 2 Nyhederne, d. 02-12-2008.
Kilde: politiken.dk